De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Tussenwaardestelling en n nulpunt

We hebben gezien dat een veranderlijke kwantitatief is als je er zinvolle wiskundige bewerkingen mee kan uitvoeren. bv ik heb 2 kinderen jij hebt er 3, samen hebben wij er 5 = bewerking. Met schoenmaten kan je volgens mij geen zinvolle bewerkingen uitvoeren toch plaatst men die bij de kwantitatieve. De graad waarin je zit 1ste graad, 2de graad of derde graad is dan niet kwantitatief maar kwalitatief ordinaal. Waarom?

Antwoord

Hallo Liesbeth,

Een schoenmaat geeft de lengte van een schoen weer in Franse steken: een steek is 2/3 cm. De steek is dus net zo goed een maat voor lengte als de centimeter of de inch. Maat 40 is dus echt twee keer zo groot als maat 20. Je kunt ook schoenmaat 391/2 tegenkomen.

Bij de graad waarin je zit, is dit anders. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen dat de 2e graad twee keer zo veel is als de 1e graad. Men had het ook graad A, graad B en graad C kunnen noemen. Dit is dus geen kwantatieve maat. Wel is het zo dat graad 1 als eerste komt, dan graad 2 en daarna graad 3. Er zit een volgorde in, daarom is dit wel een oridinale maat.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Limieten
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024